До уваги громадян! З 4 квітня 2025 року порядок оплати лікарняних зміниться
Верховна Рада України 18 грудня 2024 року прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування» № 4158-ІХ.
Зміни набувають чинності через три місяці з дня опублікування Закону №4158, тобто з 4 квітня 2025 року.
Відбудуться такі зміни:
Допомога по тимчасовій непрацездатності надаватиметься за основним місцем роботи та за місцем роботи за сумісництвом.
Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання буде виплачуватись роботодавцем у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати. При цьому перші 17 днів будуть оплачуватись за рахунок коштів підприємства.
Якщо працівник має ще одну роботу, другий роботодавець оплачує за свій кошт перші 5 днів тимчасової непрацездатності.
Від чого залежить розмір лікарняних?
Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованій особі у відсотковому розмірі середньої заробітної плати, який залежить від страхового стажу:
1) 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж до трьох років;
2) 60 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від трьох до п’яти років;
3) 70 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від п’яти до восьми років;
4) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж понад вісім років.
Якщо працівник протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку мав страховий стаж менше 6 місяців, допомога по тимчасовій непрацездатності розраховується виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати.
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області
Повідомлення та заяву на отримання компенсації за безоплатне розміщення ВПО можна подати онлайн
Пенсійний фонд реалізував новий електронний сервіс, який дозволяє дистанційно звернутись за призначенням компенсації витрат за безоплатне розміщення внутрішньо переміщених осіб (ВПО) з відповідним повідомленням та заявою через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України.
Нагадаємо, що з 1 березня 2025 року Пенсійний фонд України здійснює повноваження щодо розгляду нових звернень про призначення вищевказаної компенсації. За цей час до територіальних органів надійшло майже 2 тисячі відповідних повідомлень та заяв.
Для онлайн-реєстрації повідомлення та заяви через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України алгоритм дій наступний
1.Особа, яка розмістила ВПО та бажає подати онлайн документи для призначення виплати, має авторизуватися в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України https://portal.pfu.gov.ua/ за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) і натиснути кнопку “Увійти”.
2. У лівому боковому меню “Комунікації з ПФУ”обрати вкладку “Заява особи, яка розмістила внутрішньо переміщених осіб, про отримання компенсації витрат”.
3. У полі, що з’явиться на екрані, обрати вікно “Первинне заповнення повідомлення про безоплатне розміщення внутрішньо переміщених осіб та Заяви особи, яка розмістила внутрішньо переміщених осіб, про отримання компенсації витрат”.
4. Заповнити онлайн-форму заяви: людина, яка надає прихисток ВПО, вказує загальні дані про себе, зазначає документ, що посвідчує її особу, місце фактичного проживання та місце реєстрації, надає відомості про житло та дані виплатних реквізитів.
Важливо!
Поля, позначені зірочкою “*”, є обов’язковими для заповнення
5. В частині онлайн-форми заяви “Учасники звернення”людина, яка надає прихисток, зазначає дані членів внутрішньо переміщених осіб, які проживатимуть у наданому житлі, обов’язково вказує дані уповноваженого представника* цих внутрішньо переміщених осіб та натискає кнопку “Зберегти”.
*Уповноваженим представником внутрішньо переміщеної особи може бути особа з числа ВПО, яка проживає в даному житловому приміщенні. Додатково такі повноваження не потребують підтвердження.
6. Крім цього, особа, яка надає прихисток, додає скановані копії документів, перелік яких зазначено у випадаючому меню, надає згоду на передачу та обробку персональних даних, поставивши відповідну позначку, та натискає кнопку “Зберегти”.
7. На екрані у сусідніх (паралельних) вкладках з’явиться згенерована екранна форма Повідомлення про безоплатне розміщення внутрішньо переміщених осіб або зміну переліку осіб, розміщених у житловому приміщенні, та Заяви особи, яка розмістила внутрішньо переміщених осіб.
Особа, яка надає прихисток ВПО, переглядає документи та натискає кнопку “Зберегти”.
8. Після цього документи набувають статусу “Очікує підпису”.
9. Водночас, Повідомлення та Заява стають доступними в особистому кабінеті уповноваженого представника ВПО. Для ознайомлення з документами у полі, що з’явиться на екрані йому потрібно обрати вікно “Підписати повідомлення про безоплатне розміщення внутрішньо переміщених осіб та Заяву особи, яка розмістила внутрішньо переміщених осіб, про отримання компенсації витрат”.
Уповноважений представник ВПО має перевірити зазначені в документах дані, за потреби, відредагувати їх, зберегти та підписати за допомогою КЕП. Після цього у кабінеті особи, яка надає прихисток ВПО, у вікні “Підписати повідомлення про безоплатне розміщення внутрішньо переміщених осіб та Заяву особи, яка розмістила внутрішньо переміщених осіб, про отримання компенсації витрат” зміниться запис про подання документів на “Підписано”.
10. Для завершення процесу подання повідомлення та заяви на отримання компенсації за безоплатне розміщення ВПО, особі, яка надає прихисток, потрібно підписати за допомогою КЕП відповідні документи, натиснувши піктограму (олівець).
11. Електронні документи, підписані КЕП, надходять для опрацювання до Пенсійного фонду України. Статус надісланих документів особа, яка безоплатно надає прихисток, та розміщені ВПО можуть перевірити в розділі “Мої звернення”.
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області
Запитуєте — відповідаємо
У грудні 2024 року звертався за субсидією на тверде паливо. Чи потрібно мені звертатися знову, щоб отримувати житлову субсидію у 2025 році?
Житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік за особистим зверненням людини.
При цьому, якщо житлова субсидія надається на тверде паливо та на житлово-комунальні послуги, то житлово-комунальні послуги розраховуються з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного календарного року (пункти 72-73Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848).
Тобто при зверненні в грудні субсидію на оплату житлово-комунальних послуг вам було розраховано до кінця 2024 року.
Щоб отримувати виплату в 2025 році, потрібно звернутися до органу Пенсійного фонду України з новою заявою та декларацією про доходи і витрати.
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області
Домогосподарствам, у яких змінились доходи, у березні буде проведено автоматичний перерахунок житлових субсидій
У домогосподарств, у яких доходи зменшились / збільшились на понад 50 відсотків, з березня розмір житлової субсидії зміниться: або збільшиться, або зменшиться.
Двічі на рік – у березні та серпні – домогосподарствам, у яких середньомісячний сукупний дохід зменшився або збільшився на понад 50 відсотків, органи Пенсійного фонду України здійснюють перерахунок розміру призначеної житлової субсидії в межах установленого строку її призначення.
Такий перерахунок проводиться автоматично, без звернення громадян.
При перерахунку виплат з березня 2025 року середньомісячний сукупний дохід враховують за III і IV квартал 2024 року , який порівнюють з доходами за I і II квартали 2024 року (саме за цей період було враховано дохід під час розрахунку житлової субсидії на опалювальний сезон).
Якщо в результаті співставлення встановлено, що доходи змінились на понад 50 відсотків в більшу чи меншу сторону, розмір житлової субсидії переглядається.
Довідково
Проведення такого перерахунку передбачено пунктом 92 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”.
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області
У квітні будуть виплачені проіндексовані з 1 березня страхові виплати
Перерахування щомісячних страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, а також особам, які мають на це право в разі смерті потерпілого, автоматично проводиться щороку з 1 березня на коефіцієнт, що враховує показники зростання споживчих цін та середньої заробітної плати (доходу) в Україні.
У 2025 році коефіцієнт підвищення щомісячних страхових виплат становить 1,115 (підпункт 8 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 25.02.2025 № 209 “Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткові заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2025 році”).
Оскільки страхова виплата надається щомісячно з наступного місяця після місяця, у якому вона призначена та нарахована, – виплату проіндексованої щомісячної страхової виплати за березень буде забезпечено у квітні.
Важливо
Максимальний розмір підвищення після перерахування страхової виплати – 1 500 гривень.
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області
Запитуєте — відповідаємо
Як подати корегуючу заявку-розрахунок на зменшення суми лікарняних?
Фінансування листків непрацездатності страхувальникам здійснюється Пенсійним фондом України на підставі заяв-розрахунків, що містять інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат.
У разі якщо сума отриманих страхувальником страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання страхових виплат, невикористані страхові кошти повертаються протягом трьох робочих днів на окремий рахунок Пенсійного фонду України та до територіального органу Пенсійного фонду України обласного управління за місцем обліку страхувальника надсилається письмове пояснення причин повернення коштів (частина перша статті 26 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”).
Пенсійний фонд України технічно реалізував можливість формування страхувальниками в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України корегуючих заяв-розрахунків.
Тобто у випадку виявлення страхувальником помилки при розрахунку виплати у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, яка призвела до завищення нарахованої суми лікарняних та отримання зайвих страхових коштів, страхувальнику потрібно сформувати корегуючу заяву-розрахунок за типом корегування “Корегування зменшення” до заяви-розрахунку, яка вже була профінансована та перебуває у статусі “Оплачено” (із зазначенням у відповідних полях правильної суми страхової виплати, що нарахована на підставі листка непрацездатності застрахованої особи).
При цьому до сформованої заяви-розрахунку необхідно додати скановану копію платіжного документа, яким підтверджується факт повернення зайво отриманих страхових коштів на рахунок Пенсійного фонду України, та вибрати причину розбіжності суми у відповідній графі онлайн-форми.
З покроковою інструкцією, як подати корегуючу заяву-розрахунок, можна ознайомитись за посиланням: https://www.pfu.gov.ua/2160670-yak-podaty-koreguyuchu-zayavu-rozrahunok/
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області